reklama

Rezidenčné parkovanie v Bratislave prinesie do mesta zmätok

Pomaly sa nám končí leto a páni radní budú v blízkej dobe (na septembrovom rokovaní mesta) rozhodovať o jednej najdôležitejšej koncepcii parkovacej politiky v novodobej histórii Bratislavy. Rozhodol som sa napísať tento blog, lebo mám pocit, že prevláda pomerne veľké ticho ohľadom tejto koncepcie a celková informovanosť Bratislavčanov je mätúca.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

Čo sa vlastne deje v našom meste

Od roku 1989 predstavitelia mesta neriešili situáciu, ktorá nastala ako dôsledok zahusťovania mesta. V roku 2012 sa situácia vyhrotila tak, že oficiálni predstavitelia mesta priznávajú, že Bratislave chýba okolo 150 tisíc parkovacích miest. Ako uvádza pán PhDr. Ing. Ľubomír Andrassy v článku zo dňa 05.04.2012 „Parkovanie – Mestský priestor – Kvalita života“ (dostupné na www.bratislava.sk) „na základe dostupných informácií majú dnes vodiči na území mesta k dispozícii do 150-tisíc parkovacích miest, z ktorých takmer polovica má charakter uličného parkovania, t. j. státia, ktoré nie je oficiálnym parkovacím miestom. V Bratislave je evidovaných viac ako 210-tisíc vozidiel a okrem toho, podľa sčítania dopravy z roku 2011, ďalších viac ako 100-tisíc vozidiel denne príde do Bratislavy“.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 Zhrniem slová pána Andrassyho, v Bratislave je denne cca 300- tisíc vozidiel a oficiálnych parkovacích státí je 75 tisíc + 75 tisíc na chodníkoch alebo iných plochách, z čoho mi vychádza, že Bratislave chýba 150 000 parkovacích miest. Ide o dych vyrážajúce číslo a vo veľmi krátkom čase sa so vzniknutou situáciou bude musieť mesto a jeho jednotlivé mestské časti vysporiadať.

 Chýbajúce parkovacie státia nie sú jediným problémom nášho hlavného mesta. Obyvatelia, ale aj návštevníci mesta si určite všimli, v akom katastrofálnom stave je Mestská hromadná doprava (MHD) v Bratislave. Ak si odmyslím absenciu rýchlostnej koľajovej dopravy, musím zhodnotiť, že vozový park MHD je na konci svojej cesty. Bratislava nedisponuje modernými veľkokapacitnými električkami, modernými klimatizovanými trolejbusmi. Tých pár nových autobusov výrazne nezvýšilo kultúru cestovania v MHD. Nemôžem taktiež vynechať skutočnosť, že už vyše roka nejazdia električky na hlavnú železničnú stanicu z dôvodu havarijného stavu koľajovej trate. Pritom v každom fungujúcom meste je hlavná stanica hlavný prestupný bod.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Namiesto toho, aby predstavitelia mesta riešili uvedené problémy, prichádzajú, podľa nich, s prevratným riešením rezidenčného parkovania v Bratislave. Sľubujú si od toho vyriešenie problému s parkovaním v jednotlivých mestských častiach. Zároveň predpokladajú, že Bratislavčania uprednostnia MHD alebo bicykel pred osobným automobilom.

Mesto ide trestať Bratislavčanov za vlastnenie auta

 Preštudoval som si diskusiu na stránke mesta a musím skonštatovať, že väčšina diskutujúcich považuje nový koncept parkovacej politiky v hlavnom meste za trestanie vlastníkov áut. Každý si musí urobiť na nový koncept parkovacej politiky vlastný názor. Aj vedenie mesta musí pochopiť, že nový hektický spôsob života núti ľudí využívať vo väčšej miere osobný automobil. Predsa väčšina ľudí chce byť spolu s rodinou čo najskôr po skončení práce a po ceste vybaviť nákupy, či vyzdvihnúť deti. Preto sa neodmysliteľnou súčasťou života rodiny v 21. storočí stalo vlastníctvo jedného alebo dvoch automobilov. Povinnosťou mesta za posledných 20 rokov bolo prispôsobiť sa týmto sociologickým zmenám. No a ako sa Bratislava prispôsobila, tak to zažívame každý deň.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo vyrieši rezidenčné parkovanie

 Rezidenčné parkovanie v súčasnosti pre Bratislavu neprinesie žiadne riešenie vzniknutej situácie. Koncepcia parkovania, ak prejde septembrovým hlasovaním, príde do platnosti od apríla 2013. Nepredpokladám, že mesto a jednotlivé mestské časti do apríla 2013 vybudujú chýbajúce parkovacie miesta (Bratislave chýba 150-tísic parkovacích miest), skvalitnia vozový park MHD, zmenia trasovanie liniek, dobudujú modernú rýchlostnú koľajovú dopravu, vzniknú záchytné parkoviská na vstupoch do Bratislavy a v neposlednom rade sa vybuduje vnútromestská cyklistická trasa.

 Predstava, že vo svojej mestskej časti budem mať rezidenčné parkovanie, ale v iných mestských častiach budem platiť, je pre mňa ako Bratislavčana, ktorý do mestskej kasy prispieva prostredníctvom daní (a pritom nemám prehľad ako sa nakladá s mojimi peniazmi), neprijateľná. Je úplne štandardné, že jednotlivé rodiny sú roztrúsené po mestských častiach a pod. Alebo navrhovatelia chcú pretrhnúť medzi Bratislavčanmi rodinné väzby?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Neprijateľné je, aby rezidenčné parkovanie bolo viazané na trvalý pobyt. Predkladatelia návrhu asi nedisponujú vedomosťou o tom, ako funguje realitný trh v Bratislave. Väčšina mladých býva v podnájmoch, v rôznych mestských častiach, kde parkujú a trávia svoj voľný čas, ale trvalé pobyty si nechali u rodičov. Do úvahy treba samozrejme zobrať aj fakt, že asi žiaden Bratislavčan nerobí v mestskej časti, kde má trvalý pobyt. Pevne dúfam, že navrhovatelia zámeru zoberú tieto skutočnosti do úvahy a pozmenia predkladaný návrh.

Najprv treba niečo zmeniť, až potom navrhnúť rezidenčné parkovanie

 Návrh rezidenčného parkovania v Bratislave mi príde taký „slovenský“.....najprv zaplaťte, potom vám „možno“ niečo vybudujeme. Mesto by sa malo voči svojim platcom daní a voličom začať správať zodpovedne a rovnocenne. Očakával a ocenil by som, keby hlavné mesto najprv dovybudovalo chýbajúce parkovacie miesta, opravilo koľajové trate a predĺžilo ich dĺžku, skvalitnilo a zmodernizovalo vozový park, skultúrnilo cestovanie v MHD, vybudovalo záchytné parkoviska, a v rámci bezpečnosti vybudovalo vnútromestské cyklistické trasy.

Za vzniknutú situáciu môže hlavne mesto a mestské časti, nie jeho obyvatelia. Predsa mesto a mestské časti povolili výstavby developerských projektov, ktoré zahusťovali mestské časti a v „x“ prípadoch boli postavené na voľných parkovacích miestach. Absencia jednotnej filozofie v Bratislave spôsobila nezmyselné budovanie business centier v strede mesta, a nie na jeho periférií. Nie občania, ktorých teraz ide mesto trestať za vlastnenie automobilov dalo zelenú týmto projektom, ale boli to práve páni radní. Preto, práve páni radní by mali niečo urobiť pre svojich voličov a potom už nebude nič brániť tomu, aby mesto predložilo na schválenie občanom, nie poslancom, návrh rezidenčného parkovania.

O rezidenčnom parkovaní by mali rozhodnúť občania, nie poslanci

 Verím, že poslanci majú ešte zdravý „sedliacky“ rozum a odmietnu návrh predstaviteľov hlavného mesta. Som presvedčený, že o tak dôležitej zmene by nemali rozhodovať volení zástupcovia, ale priamo Bratislavčania. Vážení poslanci mestského zastupiteľstva, ak trváte na zavedení novej parkovacej politiky v hlavnom meste, vyzývam Vás, aby ste podľa zákon č. 377/1990 Zb. § 8 ods. 2 „Mestské zastupiteľstvo môže vyhlásiť hlasovanie obyvateľov Bratislavy o ďalších dôležitých veciach celomestskej povahy, ak s tým súhlasí aspoň tretina miestnych zastupiteľstiev, alebo ak to umožňuje štatút“ umožnili o tejto veci rozhodovať Bratislavčanov. Umožnite Bratislavčanom participovať na tak dôležitom rozhodnutí, ktoré výrazne ovplyvní náš život v meste! Ak tak neučiníte, vaše konanie sa nebude dať chápať inak, iba ako arogancia moci.

 V prípade, že prejde návrh rezidenčného parkovania zastupiteľstvom bez možnosti participácie občanov, osobne začnem iniciovať petíciu, aby o tom rozhodovali Bratislavčania v hlasovaní podľa zákona č. 377/1990 Zb. § 8 ods.1, písmena b) „petícia skupiny obyvateľov Bratislavy v počte 20% všetkých oprávnených voličov

 Verím, že nie som jediný, kto si myslí, že rezidenčné parkovanie je v súčasnosti v Bratislave nepoužiteľné. Musíme sa proti takýmto rozhodnutiam mesta razantne postaviť. Bratislavčania, a čo nám páni radní nabudúce pripravia? .... Rampu na prístavnom moste a diaľkové ovládanie iba pre rezidentov Petržalky? Hádam nie!.. Aj keď si nemôžeme byť nikdy istí.

Roman Futo

Roman Futo

Bloger 
  • Počet článkov:  29
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Idealista :) Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu